Berkongsi Cerita: Tarbiah Sentap: Takut Allah

Friday, October 30, 2015

Tarbiah Sentap: Takut Allah

Assalamualaikum. Sempena hari jumaat ni, jom hayati satu artikel dari Telegram Channel Tarbiah Sentap. Moga bermanfaat.

Bismillah.

Apa kabar semua?

Sorry kacau malam-malam.

Tadi saya baru habis dengar satu ceramah, yang sangat menyentuh dan menyentap diri saya.

Saya nak kongsi sikit, iaitu tentang TAKUT ALLAH.

****

Ramai orang, dia tak tahu kenapa perlu dia takut Allah. Bila tanya:

"Kenapa kau takut Allah?"

Biasanya orang akan jawab:

"Aku takut Allah sebab aku takut neraka... Aku takut azab Allah.."

TAPI, hakikatnya, yang kita perlu takut bukanlah neraka Allah semata, tetapi, yang kita perlu takut ialah ALLAH!

Ya, ALLAH!

Kita perlu takut dengan kuasa dan kudrat Allah. Bukan semata-mata takut neraka. Kita perlu takut dengan dzat Allah tu sendiri.

Sebab Allah boleh buat apa yang Dia nak buat.

Siapa tahu lepas ni kita mati dalam keadaan kita tak sakit apa2? ALLAH mampu matikan kita!

Siapa tahu lepas ni tiba2 kita murtad walaupun kita ni sangat berilmu dan beriman? ALLAH mampu membolak-balikkan kita dan menyesatkan kita!

Siapa tahu lepas ni tiba2 kiamat dan azab Allah datang menghancurkan kita? ALLAH mampu buat semua tu!!

Persoalannya, sejauh mana kita takut Allah?

Bila kita duduk sorang2, kita buat maksiat. Kita tak jaga mata, telinga, kemaluan dan sebagainya. Kita anggap Allah tak nampak. Kita anggap Allah tak berkuasa untuk mematikan kita tika kita buat maksiat.

Kita tak rasa Allah perhati kita.

Persoalannya yang saya nak malam ni kita sama2 fikir:

"Ya Allah, adakah selama ini aku takutkan diriMu ya Allah?"

Moga Allah ampunkan dosa kita semua!

****

Jom ajak kawan-kawan lain langgani Telegram Tarbiah Sentap. Moga ramai yang dapat manfaat!

telegram.me/tarbiahsentap

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © Owner's Blog | All Rights Reserved | Design By Adam Faiz Back to Top|Dashboard