Berkongsi Cerita: Cadangan Suplemen Untuk Anak Autism & ADHD

Thursday, October 15, 2015

Cadangan Suplemen Untuk Anak Autism & ADHD

Entah kenapa, dari dulu, sejak ada anak, saya suka ikuti perkembangan tentang autisma. Saya ada join group ibu ayah yang ada anak autisma. Pengalaman mereka membesarkan anak autisma sangat mengkagumkan saya. Lagi satu anak autisma ni adalah anak yang sangat istimewa. Saya share sesuatu yang saya dapat dari group tu k.

cadangan suplemen untuk anak autisme dan ADHD

Subhanallah.. Cantik kan. Dah lama saya save gambar ni. Dah tak ingat siapa nama ibu/ayah yang upload tu. Mohon halalkan la eh. hehe.. Kita yang dewasa pun belum tentu dapat tulis secantik ni.

Definisi & Ciri-ciri Autisme & ADHD
Saya share dulu apakah maksud Autisma & ADHD.

Autisma
Ketidakupayaan seseorang individu (kecenderungan neurologi) sehingga menyebabkan fungsi otak terjejas dalam aspek kognitif, tingkah laku, bahasa, komunikasi, sosial emosi dan kemahiran motor kasar & halus.

Ciri-ciri Autisma

Masalah Kommunikasi : Tahap kefahaman dan penggunaan bahasanya lemah
Interaksi Sosial : Lebih suka bersendirian.
Pola Bermain: Leka bermain dengan barang yang diminatinya, tingkah laku bereza dengan anak normal.
Gangguan Deria : Tidak suka dipegang, mempunyai gangguan telinga.
Tingkah Laku : Pengulangan tingkah laku, kurang fokus.
Emosi : Ketawa, menangis dan marah secara tiba-tiba.


ADHD
Mempunyai masalah dalam penumpuan, mempunyai masalah kecil pada otak, terlalu banyak begerak atau hiperaktif.

Ciri-ciri ADHD

Kurang Tumpuan : Tidak fokus, gagal patuh arahan, pelupa.
Hiperaktif : Tidak duduk, berlari ke sana ke sini.
Impulsif : Tidak sabar, suka mengusik rakan, cenderung mengalami kemalangan.
Gabungan : Gabuungan ketiga-tiga yang diatas.

Sumber : Autisme dan ADHD


Suplemen Terbaik Untuk Kanak-Kanak Autisma & ADHD

Ok kita kembali ke tajuk asal la ye. Dalam tu kadangkala ada jugak dikongsikan tentang suplemen untuk anak autisma. Saya kongsikan hasil dari maklumat yang saya jumpa ya. Kanak-kanak yang mengidap autisma atau ADHD digalakkan mengambil nutrien sepeti berikut;


1. Minyak Ikan
Kajian telah membuktikan Omega 3 mengandungi asid lemak perlu (EFA atau Essential Fatty Acid) yang mampu merangsang otak dan fungsi saraf, mengurangkan gejala ADHD seperti kurang tumpuan dan hiperaktif. Sumber terbaik EFA adalah seperti ikan sardin, tuna, salmon dan minyak ikan.

Minyak ikan yang mengandungi khasiat Omega 3 juga dicadangkan untuk orang dewasa dan kanak-kanak yang menghidap ADHD dan Autism. Walau bagaimanapun adalah penting kita pastikan minyak ikan yang diambil adalah selamat daripada pencemaran merkuri atau logam berat lain.

Mengapa Omega Guard merupakan minyak ikan terbaik? Ia merupakan minyak ikan paling tulen didunia, tidak menggunakan hati ikan, sebaliknya sumber ikan itu sendiri. Setiap kapsul mengandungi 7 spektrum penuh asid lemak Omega 3 iaitu EPA, DHA dan ALA dan banyak lagi.

Satu hidangan Omega Guard membekalkan 1000mg asid lemak omega 3 EPA dan DHA.

2. Vitamin C dan B6
Vitamin C diperlukan oleh otak untuk pekembangan neurotransmiter seperti dopamin yang mana ia meningkatkan kewaspadaan dan perhatian. Kekurangan Vitamin B6 pula boleh menyebabkan keresahan dan keletihan.

Vitamin C dan B6 terdapat secara lengkap dalam Mealshake Shaklee.

3. Zat Besi
Zat besi penting dalam mempengaruhi pengeluaran dopamin, ia sering dijumpai di tahap jauh lebih rendah pada kanak-kanak ADHD berbanding kanak-kanak lain.

Khasiat zat besi juga terdapat di dalam Mealshake Shaklee.

4. Magnesium
Ia juga diperlukan untuk membuat neurotransmitter yang melibatkan proses perhatian dan tumpuan, ia juga mempunyai kesan menenangkan pada otak.

5. Zink
Zink berfungsi mengawal neurotransmitter dopamin, ia boleh membuat methyphenidate lebih berkesan dengan meningkatkan tindak balas otak untuk dopamin.

Bagi vitamin C, B6, Zat besi, magnesium dan zinc, kesemuanya anda boleh dapati dalam Mealshake Shaklee.

Secara keseluruhannya, cadangan suplemen terbaik bagi kanak-kanak yang mempunyai masalah autisme dan ADHD adalah Mealshakes dan Omega Guard.

cadangan suplemen untuk anak autisme dan ADHD

Semoga artikel ini memberi manfaat buat ibu ayah yang sedang mencari suplemen untuk anak syurga mereka. Sekiranya anda perlukan maklumat lanjut, jangan segan silu hubungi saya ya.

Whatsapp : 013-3353751

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © Owner's Blog | All Rights Reserved | Design By Adam Faiz Back to Top|Dashboard