Berkongsi Cerita: Anak tak mahu minum susu? Ini penyelesaiannya..

Sunday, September 6, 2015

Anak tak mahu minum susu? Ini penyelesaiannya..

Assalamualaikum. Saya selalu jumpa dengan ibu-ibu yang ada masalah anak tak nak minum susu. Ada juga anak yang berhenti minum susu ibu, lepas tu terus taknak minum susu lagi dah. Mungkin dah terbiasa dengan susu ibu, dia taknak susu formula atau susu segar selain susu ibunya.

Sebagai ibu, mestila risau kan. Risau anak tak mendapat kalsium yang secukupnya. Kalsium kan antara nutrien terpenting dalam tumbesaran anak. Harini saya nak kongsikan apa penyelesaian terhadap masalah ni.

Sebelum tu, jom kita tengok dulu keperluan kalsium untuk anak setiap hari. Penting ya untuk kenalpasti perkara ni supaya kita tidak la main agak-agak je. Hehe.


Ok.. Sekarang dah tau kan berapa mg kalsium yang anak perlukan. Sebenarnya kalsium tidaklah bergantung pada susu sepenuhnya. Anda boleh gantikan dengan makanan-makanan tinggi kalsium yang lain, contohnya bayam, keju, yogurt dan sumber soya seperti tauhu dan tempe.

Bagi memudahkan ibu-ibu sekalian.. Nah, saya sertakan jadual yang menunjukkan kandungan kalsium bagi setiap hidangan. Boleh la ibu-ibu save gambar ni dan jadikan panduan ya.


Mudahkan bila ada jadual macam ni. Boleh la plan hidangan harian anak anda untuk memastikan anak mendapat kalsium yang cukup. Tapi jangan dilupakan nutrien-nutrien lain yang anak perlukan seperti karbohidrat, protein dan lemak. Yang tu boleh la rujuk piramid makanan ya.

Syhhhh.. Ini Rahsia.

Nak tak, makanan tambahan yang boleh bantu anak anda mendapat kalsium yang banyak.. 200mg per hidangan. Juga lain-lain nutrien penting dalam 1 hidangan yang sama? All in one gitu.

Ini cara paling mudah, berkesan dan berkhasiat. Lagipun ianya dari bahan-bahan semulajadi. Semestinya suplemen terbaik tu Meal Shakes Shaklee.


Saya selalunya akan berikan 2 hidangan meal shakes kepada Muhammad setiap hari. Dia suka sangat sebab rasa vanilla meal shakes tu dah rasa macam aiskrim pulak. Hehe.

Jangan risau kalau anak tak suka susu, meal shakes ni boleh dicampur dengan apa-apa jenis air / jus. Tapi jangan la campur air panas pulak. ;)

Haa.. Boleh jugak dibuat aiskrim. Anda nak cuba tak? Saya tengok pun dah terliur ni. Anak mesti lagi suka..


Harap entry ini membantu ibu-ibu dalam menyediakan makanan yang cukup zat dan nutrien untuk anak-anak. Sekurang-kurangnya tidak la pening kepala lagi kalau anak tak suka minum susu kan.

Kalau anda perlukan makanan tambahan Meal Shakes yang saya sebutkan diatas boleh hubungi saya ya..


Whatsapp : 013-3353751

Atau, bagi memudahkan anda, 
anda boleh buat belian terus di SINI

Anda mungkin berminat nak baca:


No comments:

Post a Comment

 
Copyright © Owner's Blog | All Rights Reserved | Design By Adam Faiz Back to Top|Dashboard