Berkongsi Cerita: 11 Sebab Buah Pinggang Rosak

Sunday, September 13, 2015

11 Sebab Buah Pinggang Rosak

Assalamualaikum semua. Harini saya sempat mengulangkaji nota-nota kesihatan yang saya save dalam tab ni. Sebagai seorang SID, mesti sentiasa tambah ilmu-ilmu berkaitan kesihatan kan. Hehe..

Saya terjumpa satu nota berkaitan buah pinggang tulisan Dr. malinda. Penting untuk kita ambil tahu kerana Dr. Malinda cakap, doktor yang terlatih dalam bidang dialisis dah macam pisang goreng panass! Betapa ramainya yang sakit buah pinggang sekarang ni. Jom baca..


11 SEBAB BUAH PINGGANG ROSAK |

Recently terima beberapa call yang mencari doktor untuk jaga dialysis centre.

Excitedly, mereka kata sekarang ni doktor yang terlatih dalam dialysis ni macam goreng pisang panas.
High demand!!!

True Enough... Tapi apa maksudnya? Terlalu ramai pesakit yang perlu menjalani dialysis! Kes penyakit buah pinggang semakin meningkat, betul??

Cukuplah 13 tahun saya melihat arwah ayahanda tersayang menderita penyakit buah pinggang. Di tebuk perut untuk 'Peritoneal dialysis'. Di operation utk AV Fistula. Menahan sakit di cucuk setiap 2 hari sekali utk mencari urat darah menyambung ke mesin dialysis. Kurang darah. Susah bernafas akibat air banyak yang berkumpul dalam badan dan pelbagai komplikasi lain..

Being as a doctor is different. Tapi bila perkara itu berlaku pada anggota keluarga sendiri -
Then, baru kita betul-betul tahu, how they suffer!

Saya tidak mahu itu kesudahan hidup saya. Saya tidak mahu ia berlaku lagi pada ibu, suami, anak-anak dan keluarga saya. Saya juga tidak mahu anda semua mengalami nasib yang sama. It's really PAINFUL! Jaga diri kerana jika kita perlu menjalani dialysis setiap 2-3 hari sekali, semua anggota keluarga akan merasa kesulitannnya..

Take Care Of Our Own Kidney!

11 Faktor yang merosakkan Buah Pinggang:

1• Kerap tahan kencing

2• Kurang minum air

3• Suka makan makanan masin

4• Suka minum minuman bergas.

5• Kerap kena jangkitan 'kencing kotor' (Urinary
Track Infection) dan tidak dirawat dengan sempurna.

6• Kerap makan daging merah dan Seafood
(Tinggi Uric Acid)

7• Kerap makan Pil Tahan Sakit

8• Merokok

9• Obesiti

10• Alkohol

11• Penyakit Darah Tinggi dan Kencing Manis yang Tidak terkawal..

Buah Pinggang Kita. Amanah Allah.. jgn jadikn ia  sebahagian dari statistik Pesakit Buah Pinggang Kronik!

- Dr. Malinda.

Meh saya kongsikan pula langkah-langkah menjaga buah pinggang anda.


Moga artikel ini bermanfaat untuk semua ya. Terima kasih kerana sudi membaca.

1 comment:

  1. Sedikit perkongsian info tentang amalan penjagaan buah pinggang...

    Untuk amalan harian, boleh juga anda cuba minum air barli secara harian. Ia amat berkhasiat di mana selain membantu memelihara kesihatan buah pinggang, ia juga dapat mengurangkan risiko kencing manis, menyejukkan badan, melawaskan kencing dan membantu sistem penghadaman.

    Jika dah cuba nanti, boleh kongsi di sini jika ada apa-apa perubahan yang positif setelah anda mengamalkannya...Insya Allah

    ReplyDelete

 
Copyright © Owner's Blog | All Rights Reserved | Design By Adam Faiz Back to Top|Dashboard