Berkongsi Cerita: Soya Menyebabkan Kemandulan Lelaki?

Saturday, October 11, 2014

Soya Menyebabkan Kemandulan Lelaki?

Biar betul?
Betul ke soya akan menyebabkan lelaki mandul? Kontroversi je tajuk entry kali ni. Hehe.. Sejajar dengan promosi ESP bulan ni harap-harap takde la orang buka isu ni dengan niat melumpuhkan semangat para SID semalaya. (Wah..melumpuhkan tu.. Haha). Sekarang kan setiap bulan, ada ja isu keluar demi memburukkan Shaklee. Tetapi, alhamdulillah semua persoalan tu telah terjawab pun.

Saya sendiri dah beberapa kali jumpa artikel ni soya yang menyebabkan kemandulan lelaki ni. Selain menyebabkan kemandulan lelaki, soya juga dikatakan penyebab kanser dan kebaikan soya yang dicanang itu adalah agenda yahudi.. (Perhh) Walau bagaimanapun tidaklah dinyatakan pula sumber rujukan yang kukuh.

Saya ada membuat sedikit kajian dan pembacaan berkenaan isu ini dan ada ditulis dalam blog ini. Boleh baca pada link di bawah.

Soya Penyebab Kanser Payudara?

Kajian Klinikal: Soya Mengurangkan Risiko Kanser

Dari dua artikel ni sebenarnya terjawabla sudah isu soya penyebab kanser tu adalah tidak benar belaka. Ianya hasil kajian yang lemah sama sekali.

Berbalik kepada isu soya menyebabkan kemandulan lelaki pulak, saya tertarik dengan satu post dari Dr. Zubaidi ni..


Nampak tak betapa logiknya teori itu. Kalau soya menyebabkan kemandulan lelaki, takde la orang jawa mampu mempunyai berbelas-belas zuriatnya..kan.. Hehe..

Dr. Zubaidi turut mengulas isu ini dalam blog beliau.. Boleh baca disini http://drzubaidi.com/blog/kesan-soya/

Isu "soya menyebabkan kemandulan lelaki" ni bermula dari satu kajian yang dijalankan keatas 99 orang lelaki dan 72% daripadanya mengalami masalah berat badan berlebihan.

Kajian ini telah mendapat kritikan dari penyelidik-penyelidik lain kerana peserta yang terlalu sedikit (99 orang sahaja), ramai perserta yang obes yang sudah tentu turut menyumbang kepada masalah kesuburan beserta beberapa lagi kelemahan dalam kajian. Boleh baca link diatas untuk info lanjut.

Jadi jejaka-jejaka tampan diluar sana tak perlu risau lagi dengan desas-desus ini ok.. Soya ternyata memberi manfaat kesihatan yang banyak termasuk untuk kesihatan prostate.


Info: Masyarakat Cina telah menggunakan soya sebagai makanan tambahan sejak 5000 tahun yang lalu.
Setiap kejadian tumbuh-tumbuhan yang dijadikan Allah semestinya ada manfaatnya tersendiri, termasuk soya. Ini dibuktikan lagi dari pengamal-pengamal soya yang mendapat kesihatan yang baik hari demi hari. Yang penting, kita perlu pilih soya yang berkualiti dan tidak diubah suai secara genetik atau Non-Gmo Soy.


Saya juga pengamal tegar soya tau. Dulu-dulu kalau keluar mesti pilih air soya untuk diminum, pernah juga beli kacang soya dan proses sendiri sampai jadi air, sanggup tu.. Haha.. Tapi sejak dah kenal shaklee, kenal ESP, memang tak minum soya lain dah. Hari-hari ESP sahaja. Hehe..

Kesan yang saya dapat lepas amalkan ESP..

Kulit makin sekata, tiada lagi kulit kering dan kusam.
Kenyang lebih lama.. Pagi² tak perlu amik nasi pun.
Rasa lebih bertenaga sepanjang hari. (Pilihan utama bersahur)
Berat badan terkawal.

Alhamdulillah dengan izinNya saya mendapat manfaat² dari ESP. Bulan ni promo buy 6 free 1 harus beli lebih buat stok!

Anda nak cuba? Boleh hubungi saya ya..




No comments:

Post a Comment

 
Copyright © Owner's Blog | All Rights Reserved | Design By Adam Faiz Back to Top|Dashboard