Berkongsi Cerita: Ibu Menyusu Perlu Suplemen?

Sunday, October 12, 2014

Ibu Menyusu Perlu Suplemen?

Zaman dah berubah, sekarang ramai ibu-ibu dah sedar betapa pentingnya menyusukan anak dengan susu ibu secara eksklusif. Dalam menjayakan penyusuan susu ibu, alhamdulillah ada yang langsung tiada masalah susu merudum dan sebagainya. Tidak kurang juga ibu-ibu yang runsing bila anak tak nak direct breastfeed, susu merudum dan banyak lagi la.

Bila susu merudum tu, mula la ibu-ibu mencari-cari milk booster yang sesuai. Saya dulu pun macam tu. Hihi.. Dan itulah juga sebabnya saya kenal shaklee ni. Kalau tak berusaha menyusukan anak, mungkin saya tak tahu, entah apa benda la shaklee ni.. Hihi...

Berbalik kepada tajuk entry tadi, perlu ke ibu-ibu ambil suplemen? Bagi menjawab soalan ni saya bawakan satu post dari seorang doktor.


Doktor tersebut menyatakan "Air susu akan mengandungi semua khasiat yang anak perlukan dengan syarat ibu ada semua khasiat tersebut"

Nampak tak, ada syaratnya tau nak pastikan si anak mendapat khasiat sepenuhnya dari susu ibu. Saya pernah terbaca, walaupun si ibu ada cukup zat² tersebut, ia mesti di top up, kalau tak si ibu pula yang kekurangan zat nanti.

Sama juga kes ibu mengandung, pernah tak anda dengar kisah ibu yang kehilangan gigi setiap kali hamil. Selalunya terjadi sekiranya ibu tidak mendapatkan kalsium yang cukup. Kalsium yang ada dalam badan ibu akan diserap bayi dan si ibu yang akan menanggung akibatnya, kehilangan gigi, kebas-kebas dan lain-lain masalah lagi.

Jadi, ibu-ibu hamil dan menyusu perlu pastikan makanan harian mereka adalah lengkap dengan zat dan nutrien yang diperlukan. Mungkin boleh semak piramid makanan yang disediakan pihak Kementerian Kesihatan Malaysia sebagai rujukan.


Walau bagaimanapun, ibu-ibu berkerjaya selalunya agak sukar untuk memastikan mereka mendapatkan makanan yang sihat dan berkhasiat ni. Masa untuk memasak agak terbatas, terpaksa makan diluar dan kadangkala makanan segera yang menjadi hidangan saban hari. Walaupun kita dah pilih makanan yang sihat diluar, bagaimana pula dengan cara masakan tersebut? Sebagai contoh sayur yang dimasak terlalu lama sehingga layu (selalu jumpa) sehingga menyebabkan tiada lagi zat yang tinggal.. Huhu.. Tu belum kira masakan yang diletakkan perasa makanan yang terlalu banyak yang membahayakan kita dan anak.

Saya tertarik dengan post Dr. Suriyakhatun yang menyatakan beliau risaukan toksin dalam air susu ibu. Ini kerana kajian mendapati susu ibu boleh mengandungi toksin dari makanan yang dimakan oleh ibu. Sejauh mana ibu-ibu boleh mengelak dari masalah toksin ini? Dengan itu, beliau menasihatkan ibu-ibu memastikan organ-organ detox berfungsi dengan baik.

Kesimpulan yang boleh dibuat, ibu-ibu mestilah menjaga kesihatan dari segenap segi bagi memastikan susu ibu yang diberi kepada anak adalah susu yang terbaik dan penuh khasiat. Selain itu, bila badan sihat, insyaAllah tiada la masalah susu merudum dan sebagainya. Salah satu cara untuk meningkatkan tahap kesihatan ialah dengan mengambil suplemen.

Dr. Hamid Arshat juga mencadangkan wanita mengambil suplemen semasa hamil, menyusu malah sepanjang hayat!

Suplemen pilihan saya? Semestinya suplemen Shaklee!

Yang penting HALAL
Ada kelulusan KKM
Di buat dari bahan SEMULAJADI
Ada UJIAN KUALITI setiap tahun
Setiap bahan diuji secara KLINIKAL

Baru la puas hati dan boleh diambil tanpa rasa was-was.
Bagi ibu-ibu menyusu, set suplemen yang saya sarankan adalah seperti dibawah. Semua suplemen tu boleh diambil sejak ibu-ibu hamil kecuali alfalfa. 


Kalau anda nak cuba suplemen yang saya cadangkan ni, boleh la hubungi saya k.

Facebook : Syakirah Kapli
Sms/whatsapp : 013-3353751

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © Owner's Blog | All Rights Reserved | Design By Adam Faiz Back to Top|Dashboard