Berkongsi Cerita: Kisah Rezeki Kucing Jalanan

Monday, April 3, 2017

Kisah Rezeki Kucing Jalanan

Cerita kucing jalanan.

Tadi saya ternampak status Cg Abd Ghani Haron yang aktif kumpul dana sedekah melalui FB beliau. Hati saya tersentuh bila baca beliau baru saja serahkan Rm500 kepada seorang aktivis kucing jalanan.

Subhanallah, ada sesuatu yang Allah nak tunjuk pada kita. Cara Allah aturkan rezeki kucing jalanan tu patut kita renungi.

Bayangkan, sahabat2 FB Cg Abd Ghani dari serata Malaysia hulurkan sumbangan, kemudian sebahagiannya diserahkan kepada aktivis untuk uruskan makanan (rezeki) kucing jalanan yang terbiar, tidak bertuan di sekitar pekan Padang Serai, Kedah!

Begitulah, Allah Yang Maha Pengasih & Penyayang menjamin rezeki makhlukNya, walaupun kucing jalanan yang mungkin kita pandang sebelah mata pun begitu dimuliakan dan teratur rezekinya.

Apatah lagi kita manusia, makhluk yang dimanja dan dimuliakan Allah, dilantik sebagai khalifahNya di muka bumi, diberi akal, bijak pandai. Kita tahu, Allah menjamin rezeki hambaNya termasuk kita, manusia.

Namun, selalu kita risau, resah gelisah tentang rezeki. Terkejar ke sana sini, sehingga kadangkala lalai. Solat dilewatkan, berdoa tak bersungguh, amalan sunat jarang sekali. Baca Quran, sedekah.. mm..

Kadangkala kita berusaha 'cari' rezeki hingga lupa nak 'cari' Allah Ar-Razzaq Yang Maha Memberi Rezeki. Astaghfirullah..

P/s: Tulisan ni nasihat untuk diri saya sendiri yang selalu jugak lalai, lupa, alpa, risau.. Huhu. Jika bermanfaat untuk sahabat2, alhamdulillah. Sama2 kita tanamkan keyakinan teguh pada Allah dalam diri kita ya..



-gambar sekadar hiasan-

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © Owner's Blog | All Rights Reserved | Design By Adam Faiz Back to Top|Dashboard