Berkongsi Cerita: Berdoa Dulu.. Atau Usaha Dulu?

Friday, May 13, 2016

Berdoa Dulu.. Atau Usaha Dulu?

Bismillah..  [ Doa Dulu, Baru Usaha ]

Saya kongsikan tulisan Pn Nora Yusof (Penulis Ebook 111 Formula Tarik Rezeki) untuk tatapan sahabat pembaca tersayang Lillahi Taala.
......

Saya cukup marah kalau orang kata.. berusaha dulu baru berdoa... :3
.
.
Ianya Salah.
.
.
Sebetulnya, berdoa dulu baru usaha.
.
Tugas kita sebagai manusia ada dua iaitu

1) Hamba Allah. (DOA) (maksudnya kita ni bergantung pada ALLAH dulu apa-apa hal, berserah diri, tanda kita hamba yang lemah)

2) Khalifah. (USAHA) (maksudnya tugas kita memakmurkan alam)
.
Contoh kita naik kereta.
.
Kita sebagai Hambanya... Berserah diri dulu kepadaNYA baru kita berhati-hati bawak kereta.
.
.
Begini... Okey.. masuk kereta...
Kita berdoa dulu ke, gerak dulu baru kita doa?
.
.
Mesti kita doa dulu baru kita gerak kan? Itulah konsep hamba. Berserah, sebab kita tahu hanya dengan izin ALLAH baru kita boleh selamat dalam perjalanan atau sebaliknya kan?
.
.
Okey dah selesai doa, barulah kita berusaha. Iaitu menjalankan tanggungjawab kedua iaitu sebagai khalifah. Yang mana memakmurkan alam. Maksudnya dari sudut bawak kereta ni.. iaitu dengan memakmurkan jalan raya tu dengan cara bawak kete tu hati-hati, memandu berhemah, pandu cermat tak potong orang, tak hon orang. Tak langgar lampu isyarat. gituuu...
.
.
.
Konsep usaha dulu baru doa tak boleh pakai dah sekarang.
.
.
Dan lagipun kuasa doa tu mengatasi segala kuasa yang lain. Ada seorang miskin tu, rasanya ramai yang tahu kisah ni yang mana siang malam berdoa mengharapkan seorang doktor ternama datang ke rumah beliau untuk merawat ahli keluarganya yang sakit. Dia orang miskin aje, mana mampu nak biayai doktor tu.. lagipun nak jumpa doktor tu jauh satu hal. Dia takdalah gigih pergi usaha cari doktor tu sampai tempatnya atau sana-sini.. Dia hanya berdoa pada ALLAH agar suatu hari nanti doktor tu boleh rawat penyakit yang dikatakan pakar merawat tu.


Hasil doa, ALLAH makbul permintaan dia, dengan menangguhkan penerbangan doktor tu, ribut petir bagai, dan dengan izin ALLAH, doktor tu bermalam dirumah si miskin tu tanpa tahu siapa sebenarnya doktor tu. iaitu orang yang dia duk sebut siang malam dalam doa. :3
.
Bila berdoa, in shaa ALLAH permintaan kita dimakbulkan. Dengan syarat mesti yakin dan penuh khusyuk. Jika berusaha, belum tentu kita dapat apa yang kita nak walaupun habis kederat. :3
.
nampak tak kuasa doa? Jadi tunggu apa lagi? Berdoalah. :3
.
dan jangan lupa... Doa dan usaha duanya sama penting. tugas kita yang kedua iaitu khalifah adalah berusaha. Jadi seimbangkan doa dan usaha. :)
.
Boleh?
heeee :3

Nora Yusof.
.
.
Boleh dapatkan ebook beliau disini
111 Formula Tarik Rezeki

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © Owner's Blog | All Rights Reserved | Design By Adam Faiz Back to Top|Dashboard