Berkongsi Cerita: Visualisasi : Dari buku Law Of Universal Attraction

Tuesday, August 26, 2014

Visualisasi : Dari buku Law Of Universal Attraction

Secebis perkongsian dari buku Law of Universal Attraction..

Salah satu cara menarik kejayaan kejayaan adalah dengan teknik VISUALISASI.. Macam mentor2 kita selalu sebut.. Imagine kejayaan2 yg kita nak tu...

Bagaimana nak jayakan teknik VISUALISASI ni??

1. Tetapkan matlamat secara SPESIFIK.

2. Dapatkan maklumat berkenaan matlamat. Contoh nak kereta apa, harga berapa, warna apa, nak kena bayar muka berapa.. Contoh la.. Hehe..

3. Bayangkan matlamat yg sama setiap hari.
Jangan harini nak keta alphard, esok nak bmw lusa nak honda civic pulak.. (Ehem..)
Ni baru bab kereta. Bayang la jugak, nk naik master bila, rumah, pi umrah.. Haa sebab tu kena ada vision board, tak la tertinggal impian2 kita ni.

4. Waktu sesuai
Takde waktu khusus utk amalkan teknik ni. Tapi waktu terbaik adalah sebelum tidur dan selepas tidur. Sebab waktu2 ni minda kita dalam gelombang alpha (mode ketenangan).. Kalau rasa tenang2 time mandi, boleh juga amalkan visualisasi ni time mandi. Hehe..

5. PAPAN VISI...
Dengan adanya papan visi kita akan lebih fokus. Sekali tengok, nah terbentang impian2 kita.. Takyah terpikir2 dah. Pemilihan gambar yg tepat akan merangsang minda kita. Minda lebih mudah mengingat GAMBAR berbanding tulisan! Kalau main ingat2 dlm kepala ja mungkin tak jelas atau lupa.

6. Wayang minda..
Boleh juga buat dlm bentuk wayang minda atau saya suka istilah vision video... Boleh buat pakai video maker, letak gmbar2 impian kita td, masukkan lagu2 penuh semangat mcm lagu faizal tahir tu..hihi.. Lagi bergegar ni kalo tengok tiap hari sebelum tido. Silap2 tak jadi tido.

7. Menulis
Tulis impian setiap hari boleh membuatkn visualisasi kita tadi terpasak dlm minda di saat kita menulis dan baca kembali apa yg ditulis.

Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © Owner's Blog | All Rights Reserved | Design By Adam Faiz Back to Top|Dashboard